Myanmar - Runderstoof met aardappel - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu Myanmar - Runderstoof met aardappel - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

Myanmar - Runderstoof met aardappel

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

20 Maart 2021 | Myanmar, Naypyidaw

Dit keer zijn we in Myanmar, het vroegere Birma, aanbeland. Eigenlijk ga ik er van uit dat het typisch smaken zijn van Zuid-Oost Azië. Maar na even speuren op internet blijkt niets minder waar. Ik kom een gerecht tegen dat wel iets van een curry weg heeft, maar bijvoorbeeld al niet met kokosmelk gemaakt wordt. Zo zie je maar, ook ik leer elke keer iets meer over de verschillende keukens. Dus aan het werk dan maar!

Ingrediënten:
- 5 teentjes knoflook
- 1 grote ui
- 5 cm gember
- 1 tl komijnpoeder
- 1 tl koreanderpoeder
- 2 tl kurkuma
- 2 tl pimentpoeder (bijv. bij AH)
- 50 ml sesamolie
- 600 gram runderlappen
- 500 gram aardappelen
- 1/2 liter water

Mocht je geen piment hebben en ook niet willen kopen (zo vaak zie je het niet in een gerecht), kun je ook een mengeling van nootmuskaat, kruidnagel en zwarte peper gebruiken.

Aan de slag:
1. Snipper de ui en de knoflook fijn.
2. Rasp de gember.
3. Schil de aardappelen en hak je in blokjes van ongeveer 3 cm.
4. Snij het vlees in dobbelsteentjes van ongeveer 3 cm.
5. Doe de sesamolie in de pan.
6. Fruit daarin de ui, knoflook, gember, kurkuma en piment.
7. Voeg de komijn en koreanderpoeder toe.
8. Voeg het vlees toe en meng alles door elkaar.
9. Voeg het water toe en laat dit ongeveer 2 uur met de deksel op de pan pruttelen.
10. Voeg de aardappelen toe en laat deze in ongeveer 15-20 minuten gaar koken.

Eet smakelijk!

Het gerecht is niet moeilijk te maken, het kost alleen wat wachttijd. Het makkelijke is dat alles in 1 pan kan en je een stevige maaltijd hebt. Ik miste zelf alleen de groenten, dus heb ik wat sperziebonen ernaast geserveerd.

Dit gerecht viel goed in de smaak, ook al zijn ze niet dol op gekookte aardappels.Door de kruiden smaakte het weer anders en lekkerder. De score is een 8!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 11318

Voorgaande reizen:

15 Februari 2021 - 31 December 2021

Kook de wereld rond

Landen bezocht: