Shakshuka - Israël - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu Shakshuka - Israël - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

Shakshuka - Israël

Blijf op de hoogte en volg Kitty

15 Juni 2021 | Israel, Jeruzalem

Ik was bij het zoeken naar recepten dit recept voor Shakshuka al tegengekomen. Alleen is de vraag nu, uit welk land komt dit precies? Nu is dat bij meer Midden-Oosterse gerechten het geval. Niet altijd is exact duidelijk waar de oorsprong van het gerecht of recept ligt. Shakshuka kwam ik vooral tegen in de Israëlische keuken. Dus daar heb ik het maar aan toegeschreven; al kan het om het even ergens anders uit het Midden-Oosten komen.

Shakskuka wordt veelal als ontbijt gegeten. Voor ons is dat wel heel wat anders dan de boterham met kaas of hagelslag. Wij hebben het dan ook als avondeten gegeten met wat brood erbij.

Ingrediënten:
- 3 rode uien
- 3 rode paprika's
- 1 blik tomatenblokjes
- 1 teentje knoflook
- 1 el komijnpoeder
- 1 el paprikapoeder
- 4 eieren
- 1 lekker brood of naanbrood (met lekker bedoel ik zo'n robuust bol brood, geen boterhammetjes-brood)

Aan de slag:
1. Snij de paprika in kleine blokjes.
2. Snipper de ui en pers de knoflook uit.
3. Bak de ui en de knoflook aan in de pan.
4. Voeg de komijn en paprikapoeder toe en bak dit tot de geuren vrijkomen.
5. Voeg de paprikablokjes toe en bak ze kort aan.
6. Voeg de tomatenblokjes toe en laat dit 10 minuten pruttelen op laag vuur.
7. Maak 4 kuiltjes in het mengsel en laat in elk kuiltje een ei glijden.
8. Doe de deksel op de pan en laat dit ongeveer 5 minuten staan tot de eieren gestold zijn.
9. Snij of breek het brood in stukken en serveer dit erbij.
10. Eet smakelijk!

Dit gerecht was het niet echt. Ten eerste heb ik een kind wat niet van tomaat en paprika houdt. Dus dat ik die niet blij maakte, was wel verwacht. Maar iedereen vond het flauw en niet echt smaakvol. Een beetje chilipoeder zou al wonderen doen. Score is dus een 6,5. Dit gaat onze boterhammen in de ochtend niet vervangen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 11323

Voorgaande reizen:

15 Februari 2021 - 31 December 2021

Kook de wereld rond

Landen bezocht: