Griekenland - souflaki - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu Griekenland - souflaki - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

Griekenland - souflaki

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

14 Maart 2021 | Griekenland, Athene

Oké, ik geef het toe... niet echt hele spannende gerechten die op ons Grieks buffet stonden dit weekend. De meeste dingen zijn gewoon te vinden op het afhaalmenu van het gemiddelde Griekse restaurant. Maar eerlijk, dit weekend had ik niet zoveel zin en tijd voor allerlei gekke fratsen en probeersels in de keuken. En deze gerechten zijn ook erg toegankelijk voor kinderen.

Wel viel me op bij het struinen naar recepten op dat er veel vleesgerechten gegeten worden in Griekenland. En als groente kom je veelal aubergine tegen. Iets wat bij ons thuis door de meesten niet op prijs wordt gesteld. Dus mocht iemand nog een lekker groentegerecht weten zonder aubergine, laat het me weten!

Ingrediënten:
- 400 gram kip(pendij)filet
- 2 tl paprikapoeder
- 2 tl komijn
- 2 tl oregano
- 2 teentjes knoflook
- sap van 1 citroen
- 2 tl olijfolie

Aan de slag:
1. Snij de kipfilet in stukken van ongeveer 2 cm
2. Pers de knoflookteentjes of snij ze fijn
3. Meng de kip met het paprikapoeder, de komijn, de oregano, de knoflook en het citroensap.
4. Laat dit minimaal 15 minuten marineren.
5. Rijg de kipstukjes aan spiezen. Let op dat de stukjes allemaal even dik zijn aan 1 spies.
6. Grill de spiesjes in een grill- of koekenpan of op de barbecue tot ze gaar zijn. Ongeveer 1,5-3 minuten per kant, afhankelijk van de dikte van de stukken kip.
7. Eet smakelijk!

Een grillpan of barbecue geeft de souflaki van die mooie grillstreepjes. Maar aangezien ik geen grillpan heb en de barbecue niet aangestoken wordt voor een paar stokjes, was de koekenpan een goed alternatief.

Helaas had ik de souflaki om warm te houden iets te lang in een iets te hete over gedaan waardoor het vlees wat taai was. De smaak was echter lekker en in de keuken rook het meteen echt Grieks!

Score was een 7, maar dat kwam meer door de droogheid dan de smaak.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 11423

Voorgaande reizen:

15 Februari 2021 - 31 December 2021

Kook de wereld rond

Landen bezocht: