Eland - Montana, VS - Reisverslag uit Billings, Verenigde Staten van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu Eland - Montana, VS - Reisverslag uit Billings, Verenigde Staten van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

Eland - Montana, VS

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

15 Mei 2021 | Verenigde Staten, Billings

Montana was een van de staten van de VS die al lang geprikt was door de kinderen om iets uit te koken. Maar ja, ze eten er bizon als bijzonderheid. En ja, dat heeft de Lidl/AH/Jumbo niet. Ik heb het wel een keer bij de Hanos gezien dus ik ben op pad geweest. Alleen hadden ze dit keer geen bizon, en overigens ook geen zebra die ik wilde gebruiken voor Zuid-Afrika, meer.

Bij mijn zoektocht naar wat ze in Montana eten, kwam ik ook "elk" tegen, eland dus. En die vond ik wel bij de Hanos. Dus werd het eland, worstjes om precies te zijn. Thuis aangekomen heb ik mezelf nog even verder verdiept in de eetcultuur in Montana en het gebruik van eland. Er blijken vooral burgers gemaakt te worden van elandvlees. Ik heb er dus voor gekozen om van een deel van de worstjes te verwerken tot burgers.

Ingrediënten voor eland-burgers:
- 3 grote uien
- 6 elandworstjes
- zachte bolletjes (bruin of wit)
- barbecuesaus
- 2 eetlepels paprikapoeder
- 1 eetlepel tijm
- 1 eetlepel rozemarijn
- snufje peper

Aan de slag:
1. Snij het vel rond de worstjes door en haal het vlees eruit.
2. Doe de kruiden in de mixer of vijzel en maal ze fijn.
3. Doe de kruidenmix bij het vlees en meng het goed door. Zet het even koud weg in de koelkast.
4. Snij de uien in halve ringen.
5. Bak de uien in de pan tot ze bruin zijn. Dit duurt wel een minuut of 10.
6. Verdeel het vlees in porties en vorm er burgers van. Ik heb een kookring hiervoor gebruikt.
7. Bak de burgers in de pan. Ongeveer 2 minuten per kant is genoeg voor burgers van 1 cm dik.
8. Beleg de broodjes met de elandburger, daarop de saus en dan de gebakken uien.
9. Kaken losschroeven om het in je mond te laten passen en smullen maar!

De hotdogs heb ik niet beschreven om 2 redenen. Ten eerste kun je er zoveel mee variëren. Het is simpel: broodje, worstje, saus, topping naar keuze (ik had spek en gebakken uitjes) en klaar. Maar ten tweede ook omdat de hotdogs eigenlijk bij niemand echt in de smaak vielen. Ze waren droog en ook de smaak was niet echt lekker. Score: een 4...

De burgers daarentegen waren wel lekker. De kruiden die ik toegevoegd had, waren echt nodig voor de smaak. De naturel eland smaak was niet echt lekker en bleef lang in je mond hangen. Later die avond werden we ook een beetje misselijk. Geen idee of dat aan de eland lag of toeval was.

Maar de burgers scoorden wel goed. De score was gemiddeld een 8.

Al met al niet echt de moeite waard om nog een keer te proberen, ookal scoorde het een 8. Een gewone hamburger doet dat bij ons ook wel ongeveer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 11606

Voorgaande reizen:

15 Februari 2021 - 31 December 2021

Kook de wereld rond

Landen bezocht: