Kangaroo and three vegs - Australië - Reisverslag uit Canberra, Australië van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu Kangaroo and three vegs - Australië - Reisverslag uit Canberra, Australië van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

Kangaroo and three vegs - Australië

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

17 Mei 2021 | Australië, Canberra

De Australische eetcultuur is heel divers. Mee door alle immigranten vanuit alle windstreken van de wereld. Dus ja, zie daar maar een keuze uit te maken. Bovendien zitten in veel typisch Australische gerechten inheemse kruiden die in Nederland niet te krijgen zijn. Daarom heb ik voor het andere typische Australische ingrediënt gekozen: kangoeroe.
Dit in combinatie met een veel gehoorde term uit de Australische keuken: meat and three vegs, ofwel vlees en drie groenten.

Ik heb gekozen voor wortel, doperwt en broccoli, met name omdat deze groenten bij de kinderen altijd goed in de smaak vallen. Maar je kunt natuurlijk elke groente gebruiken die je lekker vindt. Erbij heb ik zoete aardappelpuree gemaakt. De puree en groenten ga ik ook niet in het recept erbij zetten, ik hou het bij de bereiding van de kangoeroe.

Voor de kangoeroe heb ik 3 verschillende manieren van kruiden geprobeerd. Een naturel zonder kruiden of toevoegingen, een paprika-komijn en een lemon-peper variant. De bereiding is voor allemaal hetzelfde.

Ingrediënten:
- 2 eetlepels kruiden lemon-peper van Jonnie Boer
- 1 eetlepel paprikapoeder
- 1 eetlepel komijnpoeder
- 3 sirloinsteaks kangoeroe

Aan de slag:
Zorg vooraf dat de groenten en puree zover klaar zijn dat ze nog 10 minuten nodig hebben.

1. Mix de paprikapoeder en komijnpoeder door elkaar
2. Kruid elke steak apart. Dus 1 niet kruiden, 1 steak met paprika-komijnmix en 1 met lemon-peper.
3. Bak de kangoeroe ongeveer 3 minuten per kant. Het vlees mag van binnen nog rood zijn.
4. Serveer het met de groenten en puree.

De kinderen zaten kangoeroe te eten alsof het een gehaktbal was. Geen enkel teken dat het ander vlees was dan normaal. Alleen de pittige peper variant viel minder in de smaak. Ik vond die juist het lekkerst! Smaken verschillen.

Mede doordat de groenten in hun straatje pasten, was de score een 8. Ik zou erbij zeggen, leuk om eens gegeten te hebben, maar een biefstuk smaakt net zo goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 11431

Voorgaande reizen:

15 Februari 2021 - 31 December 2021

Kook de wereld rond

Landen bezocht: