Griekenland - soutzoukakia - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu Griekenland - soutzoukakia - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

Griekenland - soutzoukakia

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

14 Maart 2021 | Griekenland, Athene

Dan nu de absolute favoriet van het Griekse feestmaal: de soutzoukakia, oftewel de Griekse gehaktballetjes in tomatensaus.

De meeste ingrediënten heb je gewoon standaard in huis, dus als je even niet weet wat je kan maken, is dit een mooi recept om in je repertoire te hebben.

Ingrediënten:

- 4 laurierblaadjes
- 1 tl kaneel
- 1 tl fijngemalen komijn

Aan de slag:
1. Schil de ui en pureer deze. Dit gaan makkelijk in de keukenmachine of een hakmolentje. het moet echt een puree worden en geen fijne stukjes ui.
2. Pers de knoflook uit.
3. Meng het gehakt met alle andere ingrediënten voor de gehaktballetjes en meng deze goed door elkaar. Voor een extra goede smaak, laat je dit minimaal een uur staan.
4. Nu de tomatensaus. Snipper de ui en pers de knoflook uit.
5. Bak de ui en knoflook in de pan.
6. Pak een zeef en giet de tomatenblikjes erin. Met de bolle kant van een pollepel of een roerspaan wrijf je het door de zeef. Hierdoor blijven alleen wat tomatenvelletjes en -zaadjes in de zeef achter.
7. Voeg de kruiden toe en de saus is klaar.
8. Maak van het gehakt 12 gelijke balletjes.
9. Bak de gehaktballetjes in een pan rondom bruin. Ze hoeven nog niet helemaal door en door gaar te zijn, maar wel een lekker knapperige buitenkant hebben.
10. Voeg de tomatensaus toe aan de gehaktballetjes en laat dit nog 20 minuten pruttelen op laag vuur. En dan smullen!

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021