lekkers uit Sri Lanka - pompoencurry - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu lekkers uit Sri Lanka - pompoencurry - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

lekkers uit Sri Lanka - pompoencurry

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

05 Maart 2021 | Sri Lanka, Colombo

Deze week is er weer heel veel lekkers gekookt uit verschillende landen. Vandaag een aantal recepten uit Sri Lanka. Met wisselend succes...

Ik begin met de pompoencurry. Nu zijn de kinderen niet zo gek op pompoen, maar ik dacht dat ze misschien deze variatie wel konden waarderen.

Bij het oorspronkelijke recept stond dat je de kokosmelk zelf kan maken. Maar dat vind ik teveel werk, een pakje kokosmelk is zo gekocht. Ik vind het de tijd en het werk niet waard om het zelf te doen. Maar ja, dan is er wel een probleem... hoeveel kokosmelk komt er uit een kokosnoot? Ik heb een pakje van 200 ml gebruikt en dat ging prima.

Ingrediënten:
- 1 pompoen (een flespompoen of normale)
- 3 teentjes knoflook
- 200 ml kokosmelk
- 150 gr geraspte kokos
- 2 uien
- 2 tl kerriepoeder
- 1 tl kurkumapoeder
- 1 tl chilipoeder

Het chilipoeder heb ik achterwege gelaten omdat de kinderen het pittig niet zo lekker vinden.

Aan de slag:
1. Snipper de uien, snij de knoflooktenen fijn (of gebruik een knoflookpers) en hak de pompoen in blokjes. Maak de blokjes niet te klein, want anders wordt het een prutje of de blokjes niet gaar.
2. Rooster de geraspte kokos in een koekenpan zonder olie of boter tot het een goudbruine kleur heeft.
3. Doe een scheutje olie in een hapjespan of stoofpan en verhit deze. Als de olie heet is, voeg dan de kerrie, kurkuma en chilipoeder toe. Laat dit een paar seconden bakken tot je de kruiden goed ruikt. Let op: niet te lang want dan verbranden de kruiden en worden ze bitter!
4. Voeg de uien, knoflook en kokosrasp toe en laat dit 2 minuten meebakken.
5. De pompoenblokjes mogen in de pan meebakken. Ongeveer 5 minuten.
6. Voeg de kokosmelk eraan toe en laat het zachtjes koken. Dit duurt ongeveer 30 minuten. Dan is het gerecht klaar.

Het gerecht is niet moeilijk te maken. Het meeste werk zit in de pompoen in blokjes hakken. Ik had zelf stukken van ong 2 cm gemaakt. Maar na 30 minuten pruttelen waren deze veel te zacht geworden! Dus als je dit recept maakt, snij dan grotere blokken pompoen of laat het minder lang koken.

Ondanks de inspanning om de pompoen voor de kinderen op een andere manier klaar te maken, viel het gerecht niet echt in de smaak. "Het was wel oké, maar ik zal het niet kiezen, mam". Gemiddeld een 6,5 was de score.

Mark en ik konden het iets meer waarderen, maar we misten wel een beetje pit (de chili dus). Maar ook voor ons kwam het niet boven de 7 uit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 14666

Voorgaande reizen:

15 Februari 2021 - 31 December 2021

Kook de wereld rond

Landen bezocht: