Libanon - couscoussalade met bloemkool - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu Libanon - couscoussalade met bloemkool - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

Libanon - couscoussalade met bloemkool

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

03 Maart 2021 | Libanon, Beiroet

Wat op meer plekken in de wereld het geval is, geldt naar mijn idee ook voor Libanon. De landen in het Midden-Oosten hebben allemaal ongeveer dezelfde gerechten. De keukens zijn min of meer gelijk, dezelfde ingrediënten worden gebruikt...

Maar daarbij moet gezegd dat ik nooit in het Midden-Oosten ben geweest, dus dat ik mijn info van recepten, kookboeken, verhalen en programma's heb.

Deze couscoussalade is natuurlijk te maken met wat je maar voor handen hebt. Zo kon ik in de winkel nergens granaatappelpitjes kopen, allemaal uitverkocht. Zou iedereen op dat moment deze salade maken??!. Dus heb ik bramen genomen. Hetzelfde friszure, alleen iets groter dus een hele ander uiterlijk van de salade. En minder in trek bij de kinderen!

Ingrediënten:
- 1/2 bloemkool
- 2 el baharat kruidenmix (jonnie boer)
- olijfolie
- 300 gr couscous
- 400 ml water
- 1 kippenbouillonblokje
- 100 gr gepelde pistachenoten
- verse koreander
- 150 gr bramen (of granaatappelpitjes)
- granaatappelmelasse (optioneel, maar wel lekker!)

Aan de slag:
1. Snij de bloemkoolroosjes af en snij de rest van de bloemkool, dus de stam, in blokjes van ong 1 cm.
2. Mix de bloemkool met wat olijfolie en de baharatkruiden.
3. Zet dit in de oven op 200 graden, ongeveer 20 minuten. Hou het wel in de gaten, want je wil niet dat de bloemkool verbrandt.
4. Maak met de 400 ml water het kippenbouillonblokje aan.
5. Giet het water over de couscous. De couscous neemt het water langzaam op. Roer het af en toe door met een vork om de korrels los te maken.
6. Mocht je nog wat sap van de bramen hebben (bijv bij diepvriesfruit), meng dit door de couscous.
7. Snij de koreanderbladeren in grove stukken en de takjes in fijne stukken.
8. Roer de fijngesneden koreander door de couscous.
9. Meng de bloemkool, couscous, pistachenoten en bramen door elkaar
10. Schenk er wat granaatappelmelasse over en garneer met de koreanderbladeren.
Eet smakelijk!

Hoewel de rest van het gezin niet echt gek is op couscous, viel dit gerecht wel in de smaak. De bramen waren wat zuur dus dat kostte punten... Maar volgens mijn dochters was de bloemkool zo lekkerder dan met aardappels geprakt!

Score met bramen: 6
Score zonder bramen: 8

Ik vond het vooral makkelijk dat je er veel je eigen draai aan kan geven. Heb je geen bramen in huis, doe je er gewoon abrikozen, peer, worteltjes of iets anders door. Ook de pistachenoten zijn makkelijk te vervangen door een ander soort noot of iets met een bite.

Weer een geslaagd gerecht dus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 14668

Voorgaande reizen:

15 Februari 2021 - 31 December 2021

Kook de wereld rond

Landen bezocht: