Brazilië - Moqueca - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu Brazilië - Moqueca - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

Brazilië - Moqueca

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

06 Maart 2021 | Brazilië, Salvador

We hebben thuis een aantal mensen in het gezin die niet van vis houden, en een aantal die er juist van smullen. Altijd lastig om van 1 gerecht op tafel te zetten en iedereen tevreden en gezond te houden.

Dit gerecht komt uit Bahia, een kuststreek van Brazilië. Dus vis...

Ingrediënten:
- 450 gr grote garnalen
- 450 gr witvis, ik gebruikte pangafilet, maar ook roodbaars, heilbot, kabeljauw, tilapia kunnen prima
- 3 limoenen
- 2 uien
- 3 tenen knoflook
- 1 rode peper
- 2 rode paprika's
- 3 tomaten
- 200 ml kokosmelk
- 1/2 kippenbouillonblokje
- verse koreander
- olijfolie
- witte rijst

Aan de slag:
1. Snij de vis in grote stukken van ongeveer 5 cm
2. Rasp de schil van 1 limoen en pers deze samen met 1 andere limoen uit. Snij de overgebleven limoen in partjes. Deze dienen later ter garnering.
3. Snij de knoflook fijn en meng deze samen met het limoensap en -rasp door de vis. Zet dit koud weg.
4. Snipper de ui en snij de paprika's in reepjes.
5. Verwijder het vruchtvlees uit de tomaten en snij de tomaat in blokjes.
6. Snij de stelen van de koreander fijn en de bladeren grof.
7. Verhit een hapjespan, voeg een scheutje olie toe en fruit daarin de ui.
8. Voeg de knoflook en paprika toe. Bak dit 5 minuten mee.
9. Voeg ook de tomaat, rode peper en koreanderstelen toe. Laat dit 5 minuten bakken.
10. Voeg de kokosmelk en het bouillonblokje toe
11. Leg de vis en garnalen in de saus en laat dit 5 minuten met de deksel op de pan stoven.
12. Kook ondertussen de rijst zoals op de verpakking staat.
13. Serveer het visstoofpotje naast de rijst. Garneer het met limoenpartjes en koreanderbladeren.

Van tevoren had ik niet verteld dat er vis in dit gerecht zit. Wel had ik de garnalen apart gebakken en niet door het mengsel gedaan. De liefhebbers konden ze er zo zelf aan toevoegen.

Wat een positieve reacties! Zelfs de niet-viseters zaten te smullen! Ze waren dan ook erg verbaasd toen ik vertelde dat er vis in zat. Dit recept gaat zeker vaker gemaakt worden.

Het recept is ook niet moeilijk, het kost alleen wel wat tijd in snijwerk. Maar dat heb ik er zeker voor over.

Score: 9,5!

Daarbij heb ik nog een simpele salade gemaakt met mais, kidneybonen, verse koreander en rode paprika.
Ook lekker, maar niet zo lekker als de moqueca!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 14660

Voorgaande reizen:

15 Februari 2021 - 31 December 2021

Kook de wereld rond

Landen bezocht: