Griekenland - bifteci - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu Griekenland - bifteci - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

Griekenland - bifteci

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

14 Maart 2021 | Griekenland, Athene

Een van de leuke dingen van koken vind ik dat je het samen met je kinderen van doen. En die helpen maar wat graag! De jongste, van 5 jaar, had Griekenland op de kaart geprikt en wilde dus ook graag helpen.

Dit recept is eigenlijk voor een (oneerbiedig gezegd) Griekse hamburger, bifteci. Ook erg geschikt voor op de barbecue. Wel moet je er ruim van tevoren aan beginnen omdat alle smaken dan lekker in het gehakt kunnen trekken.

Ingrediënten:
- 500 gram gehakt
- 1 ui gepureerd (zie recept soutzoukakia)
- 2 el paneermeel
- 2 teentjes knoflook
- 2 tl oregano
- 2 tl peterselie
- 1 tl munt
- 1 tl gemalen komijnpoeder
- wat bloem

Aan de slag:
1. Meng het gehakt met de uienpuree, paneermeel, knoflook en de kruiden.
2. Kneed dit goed door elkaar zodat alles gemengd is.
3. Laat dit het liefst minimaal 4 uur intrekken.
4. Maak van het gehakt balletjes in de gewenste grootte en maak de balletjes daarna plat tot een mooie hamburger.
5. Rol de hamburgers door de bloem zodat ze aan alle kanten een dun laagje bloem hebben. Hier worden ze extra bruin en knapperig van. Wil je ze echter op de barbecue leggen, hoef je dit niet te doen. Smeer ze dan in met een laagje olie zodat ze niet blijven plakken.
6. Bak de hamburgers en je bifteci is klaar!
7. Heerlijk met tzaziki erbij, om te smullen!

Zoals verwacht waren de bifteci niet moeilijk te maken, zeker niet met wat extra kinderhanden! En ze werden ook goed ontvangen. Score een mooie 9!

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021