Bombe Alaska - Alaska - Reisverslag uit Juneau, Verenigde Staten van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu Bombe Alaska - Alaska - Reisverslag uit Juneau, Verenigde Staten van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

Bombe Alaska - Alaska

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

01 Juni 2021 | Verenigde Staten, Juneau

Oké, nu is er officieel vastgespeeld. Ik geef het eerlijk toe. Want een bombe Alaska komt natuurlijk niet uit Alaska. Maar wat uit Alaska komt is vooral vis en schaaldieren. En dat wordt niet door iedereen hier in huis op prijs gesteld. Dus heb ik naast de zalmburger, die wel uit Alaska komt, nog iets anders bedacht. Dit samen met het feit dat Olivia moest bakken voor haar auditie voor Heel Holland Bakt Kids. Dus zij heeft dit recept gemaakt, met een beetje hulp van mij.

De bombe Alaska wordt zo genoemd omdat hij eruit zet als een van de besneeuwde ijsbergen of sneeuwtoppen die in Alaska veel te vinden zijn.

Ingrediënten:
- 100 gram suiker

- vershoudfolie
- ronde kom of schaal van ong 20 cm doorsnee

Aan de slag:
1. Haal het ijs uit de vriezer zodat het iets makkelijker te scheppen is, maar niet gesmolten.
2. Bekleedt de schaal met vershoudfolie. Laat het ruim over de rand vallen zodat je straks deze kanten naar binnen kunt slaan om de onderkant af te dekken.
3. Snij de cake in plakken van ongeveer 1 cm dik.
4. Bekleed de schaal met de plakken cake. Puzzel ze zo in elkaar (en snijdt ev. bij) dat de hele schaal bedekt is.Laat nog wel wat plakken cake over.
5. Bestrijk de cake met jam. Voorzichtig want anders brokkelt de cake af en krijg je gaten.
6. Schep het aardbeienijs in de de schaal.
7. Bestrijk de overgebleven plakken cake met de jam en leg deze bovenop het ijs, zodat het helemaal dicht zit.
8. Vouw het vershoudfolie erover heen en zet de schaal in de vriezer. Laat dit minimaal 4 uur staan.
9. Verwarm de over voor op 220 graden.
10. Klop de eiwitten met de suiker stijf.
11. Haal de cake uit de vriezer en keer hem om op een ovenvaste plaat. Haal de vershoudfolie eraf.
12. Bespuit de cake met de eiwitten. Je kunt voor de simpelheid ook de eiwitten erop strijken en met een paletmes er zacht op drukken en omhoog halen. Zo krijg je wat ruwere pieken.
13. Bak de cake 5 minuten in de oven tot het eiwit bruin gekleurd is. Dit hoeft niet egaal bruin te zijn, vooral de pieken moeten verkleuren.
14. Geniet van het prachtige en lekkere resultaat, zeker als je hem open snijdt.

Het is echt geen moeilijk recept. Maar zeker wel spectaculair. Je kunt ook oneindig variëren met smaken van ijs en jam. Je eigen draai eraan geven door tussen de cake of het ijs nog fruit te steken is ook leuk. We gaan dit recept zeker nog eens maken, en dan een variatie aanbrengen.

Makkelijk is ook dat je alle stappen tot in de vriezer al dagen van tevoren kunt doen. Geen stress dus als je dit gerechtje plant als afsluiting van een bijzonder diner.

Score is een dikke 9!

• 09 Juni 2021 - 10:09

Ludi:

Was deze bombe lekkere Olivia? Die mag je voor Omie maken als ze jarig is.

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021