Afghanistan - Qabali palau - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu Afghanistan - Qabali palau - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

Afghanistan - Qabali palau

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

29 Mei 2021 | Afghanistan, Kabul

Soms wordt er een land geprikt en weten we allemaal niet precies welk land het nu is. Dan wordt de iPad erbij gepakt en blijkt het in dit geval Afghanistan te zijn. En dan is helaas niet het eerste wat in je opkomt een lekker gerecht, maar oorlogsbeelden van het journaal. Dus een mooi speurwerkje om eens te kijken wat de Afghaanse keuken te bieden heeft.

Al heel snel vind ik een gerecht dat steeds maar weer naar boven komt: Qabali palau. De palau blijkt wat overeenkomsten te hebben met het bij ons bekendere pilav. Niet gek aangezien Afghanistan vlakbij het Midden-Oosten ligt. Het heeft ook veel weg van tajines.

Ingrediënten:
- 1/2 tl kaneel
- 2 tl kardemom
- 1/2 tl kurkuma
- 2 tl komijn (djinten)
- 1 tl gemalen koriander (ketoembar)
- 100 gram suiker
- 2 el tomatenpuree

Aan de slag:
1. Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.
2. Wel de rozijnen in heet water.
3. Snipper de ui.
4. Pers de knoflook.
5. Snij de wortel in kleine blokjes (ongeveer 0,5 cm) of julienne (dunne reepjes).
6. Snij de kipfilet in reepjes.
7. Bak de ui in een pan goudbruin.
8. Voeg de kip, 2/3 van de knoflook, de koriander, komijn, kurkuma en de tomatenpuree toe. De kip hoeft niet gaar te zijn, die wordt later nog gegaard.
9. Blus het af met de bouillon.
10. Laat dit ongeveer 15 minuten op laag vuur staan tot de kip volledig gaar is.
11. Bak in een andere pan de wortel met 1 theelepel kardemom en 1 eetlepel suiker tot de wortel gaar is.
12. Voeg de rozijnen toe en bak deze kort mee.
13. Haal het wortelmengsel uit de pan en zet even apart.
14. Bak in de pan de rest van de knoflook en de spinazie tot deze geslonken is.
15. Voeg de helft van de bouillon toe aan de rijst
16. Voeg de kardemom en kaneel toe aan de rijst.
17. Laat de rijst met een theedoek tussen de deksel en de pan stomen op laag vuur (ongeveer 10 minuten)
18. Doe de rest van de suiker met 1 theelepel water in een steelpannetje tot het een karamel wordt. Let op: Niet roeren in de pan!
19. Blus de karamel af met een eetlepel bouillon (waar de kip in gegaard is).
20. Voeg deze karamelsaus toe aan de rest van de bouillon waar de kip nog in zit.
21. Laat dit mengsel inkoken tot een dikke saus.
22. Schep de rijst in een schaal.
23. Meng de amandelen door het wortel-rozijnenmengsel en schep dit op de rijst.
24. Schep de karamelsaus erover.
25. Smullen maar!

Het gerecht is mega veel werk. Al die verschillende pannen die je nodig hebt...
Ik had ook veel moeite met de saus. Hoeveel bouillon moet er nu bij? Ik had namelijk een heel veel bouillon. Veel te veel om saus mee te maken en mijn rijst te laten stomen. Ook zag mijn recept er veel 'pruttiger' uit dan ik op internet tegen kwam.

De smaak was wel lekker, maar geen enorme hit. Zoals de kinderen zeiden: als je het nog eens maakt, eet ik het wel op. Maar je hoeft het niet nog eens te maken hoor. Score een 6,5.

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021