Maffé - Mauritanië - Reisverslag uit Nouakchott, Mauritanië van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu Maffé - Mauritanië - Reisverslag uit Nouakchott, Mauritanië van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

Maffé - Mauritanië

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

16 Juni 2021 | Mauritanië, Nouakchott

Mauritanië... Bij mij roept het associaties op van zand... dus zandkoekjes en zandtaartjes misschien? Of kamelenvlees?

Maar nee, het nationale gerecht van Mauritanië is Maffé. En er is niks mafs aan (slechte woordgrapje).

Ingrediënten:
- 400 gram pindakaas (mijn voorkeur is die met stukjes pinda)
- 3 uien
- 3 teentjes knoflook
- 4 tomaten
- 2 el tomatenpuree
- 1 bouillonblokje
- 2 wortels
- 1 pompoen
- 2 zoete aardappels
- 250 ml water

In principe kun je elke groente gebruiken. Veelal wordt kool, wortel en zoete aardappel gebruikt omdat die veel voor handen zijn in West-Afrika.

Aan de slag:
1. Snipper de uien en pers de knoflook uit.
2. Schil de pompoen en zoete aardappels en snij ze in kleine blokjes.
3. Snij de tomaten in kleine blokjes.
4. Fruit de ui in een pan.
5. Voeg de knoflook, pindakaas en het water toe.
6. Voeg de tomaten, tomatenpuree, wortels, zoete aardappel en pompoen (en ev. andere groenten) toe.
7. Voeg het bouillonblokje toe.
8. Breng het aan de kook en laat het ongeveer 20 minuten pruttelen met de deksel op de pan.
9. Haal de deksel van de pan en laat de saus nog 10 minuten inkoken.
10. Eet smakelijk!

Het gerecht is lekker met rijst.


Tijdens het maken van dit gerecht, kreeg ik het idee dat ik dit gerecht al kende. In Gambia eten ze domoda, wat verdraait veel weg had van dit recept. Na enig speurwerk bleek domoda gewoon een andere naam te zijn. Maffé is Wolof voor dit gerecht, domoda is Mandinka. Twee verschillende talen die in West-Afrika gesproken worden. Ik heb het altijd geleerd onder de naam domoda, vandaar dat er geen lampje ging branden; pas bij het koken ervan.

Het was een lekker gerecht, met veel groenten en zonder vlees. Iedereen vond het lekker, maar niet heel bijzonder. De score is een 7,5.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 13856

Voorgaande reizen:

15 Februari 2021 - 31 December 2021

Kook de wereld rond

Landen bezocht: