Yassa - Senegal - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu Yassa - Senegal - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Kitty Punselie - van Winsen - WaarBenJij.nu

Yassa - Senegal

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

17 Juni 2021 | Senegal, Dakar

Yassa is gerecht was uit West-Afrika komt. In Gambia wordt het veel gegeten en staat ook op veel menukaarten als je als toerist iets uit het land zelf wil eten. Maar ook in Senegal wordt Yassa veel gegeten. Vooral Chicken Yassa, met kip dus. Maar dit gerecht kan ook met vis of rundvlees gemaakt worden.

Voor idt gerecht was het moeilijk voor mij om een recept te schrijven. Ik heb dit gerecht leren maken toen ik nog in Gambia woonde. En daar gaat het niet echt met een recept ernaast, maar gewoon voordoen - nadoen.

Ingrediënten:
- 500 gram kipfilet (of een hele kip in stukken)
- 5 uien
- 2 citroenen
- 2 el mosterd
- 3 teentjes knoflook
- 2 laurierblaadjes
- 1 kippenbouillonblokje (in Afrika wordt veelal een Maggi-blokje gebruikt)
- 1 el zwarte peper

Aan de slag:
1. Snij de uien in halve ringen en pers de knoflook.
2. Pers de citroenen uit.
3. Meng de kip met de uien, knoflook, mosterd, verkruimelde bouillonblokje, peper en citroensap.
4. Laat dit marineren voor een paar uur, het liefst de hele nacht.
5. Bak de kip met de uien en marinade aan in de pan.
6. Voeg de laurierblaadjes toe.
7. Laat dit met de deksel half op de pan in 30 tot 40 minuten gaar worden.
8. Haal de laurierblaadjes uit de pan.
9. Eet smakelijk!

Het gerecht wordt vooral gegeten met rijst. En dan op z'n Afrikaans eten: met je vingers!

Ondanks de uien en de (geringe) scherpte van de mosterd viel het gerecht erg in de smaak. De scherpe uiensmaak was er ook af omdat het een tijd gemarineerd had in citroensap.

De score was een 8.

Kitty

Mijn wereldreis in de keuken begint nu! Ik ben de uitdaging aangegaan in de keuken. De bedoeling is uit zoveel mogelijk landen een gerecht te maken. Bij voorkeur een avondmaaltijd, maar een zoetig hapje of dessert kan er ook bij. Ik plaats de foto's en recepten op deze site, zodat jullie mijn reis door de keukens kunnen bijhouden.

Actief sinds 15 Feb. 2021